Kaikki yritykset tarvitsevat tietoa markkinoinnin tueksi

21.03.2017

Kesän 2017 opetuksessa on uutena kurssina markkinoinnin aineeseen kuuluva markkinointitutkimuskurssi.

Kesän 2017 opetuksessa on uutena toteutuksena markkinoinnin aineeseen kuuluva markkinointitutkimuskurssi.

Markkinointitoimenpiteisiin liittyvän päätöksenteon tueksi tarvitaan tietoa asiakkaista, markkinoista ja kilpailijoista. Markkinointitutkimuskurssilla opiskellaan miten tietoa käytännössä kerätään, analysoidaan ja raportoidaan. Markkinointitutkimusta hyödynnetään, kun yritykset haluavat esimerkiksi:

  • mitata markkinoinnin tai mainonnan tehokkuutta
  • hahmottaa toimivampia markkinointikanavia tai uusia markkinointi- tai mainontamahdollisuuksia
  • kohottaa yrityskuvaa tai imagoa
  • parantaa markkinointi- ja myyntitoiminnan tuotos-panossuhdetta
  • tutkia kilpailuetua
  • seurata asiakastyytyväisyyttä

Kurssilla opiskelijat toteuttavat käytännössä oman pienimuotoisen markkinointitutkimusprojektin, johon kuuluu tutkimusaineiston keruu, analysointi ja raportointi. Kurssin käytyään opiskelija ymmärtääkin, mikä on markkinointitutkimustiedon merkitys markkinoinnin suunnittelussa ja liiketoiminnan päätöksenteossa.